The Golden Palta Project – el proyecto palta dorada

Antonio Díaz Oliva (ADO) (text) and Balam Bartolomé (images), Chile-México-USA

12 February 2024

Lazy Peon. Original crate label San Diego County, 1950´s.

About a week after eating my last palta, which is also known as aguacate, or avocado in the Anglosphere, I suffered a bout of sleep paralysis, a horrifying hallucinatory state I had not experienced in years. It was early dawn, and I was frozen in bed. My eyes were open, and among the familiar surroundings of my bedroom there was a certificate by the Mexican artist Balam Bartolomé. The certificate had been left there by The Lazy Peón, who instead of palms had the pit of a palta, or aguacate, or avocado, in the middle of each hand. After I read the certificate, The Lazy Peón approached me, then bent over my frozen body and offered a polaroid: it was a solitary child (me) in a palta costume striking a piñata (also shaped as a palta) in a deserted concrete courtyard. The location was somewhere in Santiago de Chile. The year, early nineties. When I tried to say something, my tongue failed, then seconds became minutes and hours, then The Lazy Peón silently vanished, and I resumed sleeping. I was deeply unsettled the next morning. Not much because of The Lazy Peón’s eerie palms, but because a week prior to this encounter, as I said, I ate what to this date has been my last palta, or aguacate, or avocado, since they became as expensive as gold. After some time of reflecting on the encounter and going over the certificate, and staring at the polaroid for days, I started to feel a wave of low relief. These days paltas, or aguacates, or avocados, are an absence in my life. There is something comforting, nonetheless, about this. A sense, maybe, related to the permeability of everything in life. No todo lo que brilla es oro.

Aproximadamente una semana después de comer mi última palta, que también se conoce como aguacate, o avocado en el mundo anglo, sufrí un ataque de parálisis somnoliento, un estado alucinatorio horrible que no había experimentado en años. Era temprano en la madrugada y me encontraba inmovilizado en la cama. Tenía los ojos abiertos y en medio del entorno familiar de mi dormitorio había un certificado del artista mexicano Balam Bartolomé. El certificado lo había dejado allí El Peón Perezoso, quien en lugar de palmas tenía cuescos de palta en medio de sus manos. Después de leer el certificado, El Peón Perezoso se acercó a mí, luego se inclinó sobre mi cuerpo y me ofreció una polaroid: era un niño solitario (yo) vestido con un disfraz de palta golpeando una piñata (también con forma de palta) en un patio de concreto totalmente vacío. La ubicación era algún lugar de Santiago de Chile. El año, principios de los noventa. Cuando intenté decir algo me falló la lengua, luego los segundos se convirtieron en minutos y horas, luego El Peón Perezoso se desvaneció en silencio y volví a dormir. A la mañana siguiente estaba profundamente inquieto. No mucho por las espeluznantes palmas de El Peón Perezoso, sino porque una semana antes de este encuentro, como ya dije, había comido lo que hasta la fecha ha sido mi última palta, o aguacate, o avocado, desde que estos se pusieron tan caros como el oro. Después de un tiempo de reflexionar sobre el encuentro, repasar el certificado y mirar la polaroid durante días, comencé a sentir una ola de alivio. En estos días las paltas, o aguacates, o avocados, son una ausencia en mi vida. Sin embargo, hay algo reconfortante en esto. Una sensación, tal vez, relacionada con la permeabilidad de todo en esta vida. All that glitters is not gold.

the golden palta cover

Objeto ritual para transformar la salud en riqueza. Seasonal ritual object for transforming health into wealth. Acrylic on rubber avocado and avocado seeds covered with gold leaf. Open edition, 2020

Pepitas

Nuggets. Gold leaf on avocado seeds. Open edition, 2020.

Certificado-LV

Uncertificate. Signed certificate.